Hari Lou Gehrig

Kepada semua peminat: Sejak dua minggu kebelakangan ini, anda telah membaca mengenai nasib buruk yang saya dapat. Namun hari ini saya menganggap diri saya manusia paling beruntung di muka bumi ini. Saya telah bermain selama tujuh belas tahun dan tidak pernah menerima apa-apa kecuali kebaikan dan dorongan daripada peminat anda.

Bila kamu melihat lelaki-lelaki sekeliling. Mana antara anda yang tidak menganggapnya sebagai puncak kerjayanya hanya untuk bergaul dengan mereka walaupun satu hari? Pasti, saya bernasib baik. Siapa yang tidak menganggapnya suatu kehormatan untuk mengenali Jacob Ruppert? Juga, pembangun empayar besbol terhebat, Ed Barrow? Sudah menghabiskan enam tahun dengan lelaki kecil yang hebat itu, Miller Huggins? Kemudian untuk menghabiskan sembilan tahun ke depan dengan pemimpin cemerlang itu, pelajar psikologi pintar, pengerusi terbaik dalam besbol hari ini, Joe McCarthy? Pasti, saya bernasib baik.

Ketika pasukan New York Giants, pasukan yang akan anda kalahkan, dan sebaliknya, akan mengirimkan hadiah kepada anda – itulah sesuatu. Apabila semua orang dari penjaga pasukan sehingga lelaki berkot putih mengenangkan anda dengan trofi – itulah sesuatu. Apabila anda mempunyai ibu mertua yang hebat yang berpihak kepada anda dalam pertengkaran dengan anak perempuannya sendiri – itu adalah sesuatu. Apabila anda mempunyai seorang ayah dan ibu yang bekerja sepanjang hidupnya sehingga anda dapat memperoleh pendidikan dankesihatan tubuh – itu adalah berkat. Ketika anda mempunyai seorang isteri yang pernah menjadi tunjang kekuatan dan menunjukkan keberanian lebih dari yang anda impikan ada – itulah yang terbaik yang saya tahu.

Akhir kata, saya mungkin ditimpa nasib buruk tetapi saya menjalani hidup yang penuh bermakna. Terima kasih. – Lou Gehrig 

Pada hari ini(2 Jun) di tahun 1925, kerana sakit kepala yang dialami oleh Wally Pip, seorang pemain muda dan meningkat yang telah bermain sebagai pemukul gantian untuk pasukan New York Yankees dari tahun 1923, secara rasmi mengambil alih tugas sebagai penjaga bes pertama bermula pada pasukan  itu.

Lou Gehrig, dilahirkan di bandaraya New York pada 19 Jun 1903, memulakan kerjaya profesionalnya dalam sukan ini pada usia 19 tahun pada musim 1923, dan mulai hari itu bermula pertama di 2,130 perlawanan  yang sukar dilupakan sebagai ahli pemain pasukan Yankees

Dalam tempoh yang tidak dapat dilupakan dalam sejarah sukan kita, dia adalah peserta tujuh kali Temasya Pemain-Pemain Bintang MLB, pemenang dua kali Anugerah Pemain Terbaik Liga Amerika, satu Anugerah Tiga Mahkota dan satu Anugerah Kejuaraan Pemukulan Liga Amerika, berkhidmat sebagai kapten pasukan Yankees ke-9 dari tahun 1935 hingga berakhir kerjaya profesionalnya di tahun 1939, dan bermain sebagai sebahagian daripada enam pasukan Yankees yang memenangi kejuaraan Siri Dunia.

Mulai tahun ini, kerana seluruh dunia besbol mengingati ulang tahun ke-80 kematiannya yang tidak dijangka kerana sklerosis lateral amiotrofik pada hari ini di tahun 1941, semua Major League Baseball meraikan hari ini pada pertama kalinya sebagai Hari Lou Gehrig.

Bersama dengan berjuta-juta orang di seluruh dunia hari ini, kita mengimbau kenangan salah satu pemain terhebat yang pernah menjadi sebahagian daripada sukan kita, di mana 81 tahun yang lalu bersara secara rasmi di Major League Baseball, dan setahun berikutnya seperti meninggal dunia kerana ALS.

Oleh itu, kami mengucapkan terima kasih kepada orang-orang di belakang Jawatankuasa Hari Lou Gehrig ini yang bersemangat dan bertekad untuk meneruskan ingatan salah seorang atlet profesional terhebat abad ke-20, sambil mengingati para atlet dan banyak orang lain yang mati dari ALS, serta mengumpulkan dana dan sokongan yang diperlukan untuk penyelidikan dan rawatan yang sangat diperlukan bagi mereka yang menderita penyakit ini dan keluarga dan rakan mereka di seluruh dunia.

Kami juga mengucapkan terima kasih kepada individu-individu, terutama mangsa ALS dan anggota keluarga dan saudara mereka yang masih hidup, yang telah membantu menerajui usaha ini untuk meneruskan perjuangan panjang melawan penyakit ini untuk pemulihan penderitaan dan untuk ingatan mereka yang telah meninggal dunia dari ALS.

Bersama dengan berjuta-juta penyokong setia sukan kita di seluruh dunia, kita semua di Besbolkita, sertai liga tercinta dan pemainnya di Amerika Syarikat dan Kanada, raikan sebagai salah satu hari kenang-kenangan peninggalan salah satu atlet terhebat yang pernah berjalan di dunia ini. Dan kami bersama keluarga semua orang yang telah menderita dan meninggal dunia dari ALS selama bertahun-tahun, kita hari ini membuat komitmen untuk membantu sukan kita dan berjuta-juta orang di seluruh dunia meneruskan usaha penawar penyakit mematikan ini.

Dari semua pendukung sukan besbol di Filipina, Malaysia, Singapura dan Brunei Darussalam, dan di seluruh Asia Tenggara, kami mengucapan Selamat Hari Lou Gehrig ke-96!

-John

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by MonsterInsights