PASUKAN LITTLE LEAGUE TOMS RIVER EAST: Adakah pasukan ini bakal memenangi Little League World series 2021?

Setelah setahun tertangguh kerana pandemik COVID-19, tahun ini (2021) menandakan kepulangan rasmi perlawanan Besbol Liga Muda(Little League) di seluruh Amerika Syarikat. Bermula pada 24hb Julai tahun ini, berlangsung di seluruh negara pusingan kejuaraan daerah Siri Dunia Liga Muda, yang akan berakhir pada hari 14 Ogos. Ini diikuti dengan siri kejuaraan kebangsaan yang bermula pada 19hb hingga 29hb Ogos 2021.

Di antara kebanyakan pasukan daerah yang bertanding pada tahun ini, para pemuda yang ingin mencipta kejayaan pada masa depan sukan ini adalah pasukan dari tempat yang terkenal dengan sejarah bola keranjangnya pada tahun 1990-an. Pasukan ini telah mendapat perhatian oleh banyak pihak setelah akhirnya Sukan Olimpik Musim Panas Tokyo.

Inilah bandar Toms River, di negeri New Jersey.

Semenjak 1990-an, bandar ini akan menjadi tajuk utama komuniti besbol di tanah Amerika Syarikat dan tidak lama lagi di seluruh dunia. Pasukan Little League Toms River East secara khusus adalah pasukan yang telah bermain selama 5 tahun di SDLM, tetapi kemenangannya yang paling terkenal, dan yang banyak diketepikan semula tahun ini semasa Sukan Olimpik, adalah pada tahun 1998.

Ia adalah tahun pemain besbol remaja lelaki Toms River East menguasai perlawanan pusingan daerah hingga ke pusingan kejuaraan, di mana pasukan ini mengalahkan pasukan yang dihantar dari Kashima di Jepun untuk memenangi kejuaraan siri ini dan menjadi sebahagian dari sejarah Liga Muda di seluruh dunia. Anak lelaki yang memimpin pasukan ke kejuaraan dan menjadi legenda dalam sukan itu sendiri adalah anak tempatan yang namanya pada tahun ini akhirnya akan dimasukkan dalam senarai pemegang pingat Olimpik: Todd Frazier -lahir pada tanggal 12 Februari 1986 di Point Pleasant, New Jersey.

Sukan besbol telah menjadi sebahagian daripada Sukan Olimpik Musim Panas sejak tahun 1992, dan tidak ada yang menyangka bahawa pada tahun Olimpik Musim Panas ini, siri Liga Muda bersejarah ini akan menjadi permulaan kerjaya selama 20 tahun dalam sukan besbol dan lebih dari satu dekadnya bermain di Major League Baseball.

Pada 2021, dan sukan besbol kembali secara rasmi ke Sukan Olimpik setelah 13 tahun dipinggirkan. Semasa siaran acara perlawanan besbol di Yokohama melalui televisyen dan Internet, berjuta-juta orang memperhatikan nada siaran setiap kali pasukan kebangsaan Amerika Syarikat bermain. Secara khusus, siaran tersebut menyebutkan peristiwa tahun 1998, dan lelaki itu selamanya menjadi sebahagian daripada sejarah sukan ini, Todd Frazier, pada masa ini penjaga bes ketiga pasukan kebangsaan AS. Pada masa yang sama, bandar Toms River akan sekali lagi menjadi tumpuan dunia kerana salah satu puteranya yang terkenal. Kerjaya beliau yang panjang membuat ramai orang tidak dapat dilupakan.

Frazier memulakan perjalanan beliau sebagai ahli kelas draf MLB pada tahun 2007. Kerjayanya menonjol pada tahun 2011, ketika beliau menjadi sebahagian dari pasukan Cincinnati Reds di Liga Kebangsaan. Sejak itu, dia bermain untuk beberapa pasukan dalam liga: Chicago White Sox, New York Yankees, New York Mets, Texas Rangers, dan Pittsburgh Pirates. Beliau dua kali terpilih untuk bermain di Termasya Semua Bintang MLB. 

Akibat dari pendedahan kontroversi skandal penipuan Houston Astros pada penghabisan musim 2019, Frazier dan pemain pasukan Yankees musim 2017 lain di bawah kepemimpinan pengurus pasukan Joe Girardi antara pasukan Liga Amerika yang menjadi mangsa penipuan organisasi Astros, yang mengakibatkan kekalahan pasukan ini dalam Siri Kejuaraan Liga Amerika pada bulan Oktober 2017. 

Kini, dalam pasukan kebangsaan Amerika Syarikat Tolyo 2020 Frazier disertai oleh rakan Yankees dari pasukan 2017, pemain pemukul khas Tyler Austin dan pembaling gantian David Robertson, bersama permain-permain lain ahli pasukan kebangsaan ini seperti pembaling Edwin Jackson, Shane Baz, Nick Martinez, Joe Ryan dan Simeon Woods-Richardson, pemain pemadangdalam Nick Allen dan Triston Casas, pemain kawasan luar Bubba Staring, Jamie Westbrook dan Eric Fillia, penangkap Mark Kolozsvary dan peluncur laju ais Eddy Alvarez -pemain penjaga bes kedua pasukan kebangsaan yang, lebih terkenal dengan kemenangan pingat peraknya dalam Sukan Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi, Rusia. Pasukan besbol kebangsaan Amerika Syarikat dilatih oleh Mike Scioscia -bekas pengurus Los Angeles Angels.

Perlawanan besbol di Olimpik Musim Panas Tokyo 2020 datang pada waktu yang tepat untuk bandar Toms River, sebagai pasukan Liga Muda Toms River East kembali menguasai liga besbol belia di negeri New Jersey ini. New Jersey tempat berlangsungnya pusingan daerah SDLL.

Antara pemain-pemain pasukan Toms River East ialah ahli keluarga besar Frazier iaitu; Carson Fraizer, anak saudara Todd, pembaling, pemain penjaga bes pertama dan pemain padang tengah pasukan itu. Dia adalah ahli pasukan yang tahun ini memenangi kejuaraan peringkat negeri. Kini beliau bermain dengan pasukannya secara berterusan di pusingan daerah Atlantik Tengah SDLM buat pertama kalinya sejak tahun 1999. Kali terakhir Toms River East memenangi kejuaraan pusingan daerah Atlantik Tengah pada tahun 2010.

Semasa pertandingan Ahad, 2hb Ogos, hari Todd dan semua pasukan kebangsaan AS kalah kepada pasukan kebangsaan Jepun di Yokohama, Carson, sebagai pembaling awal pasukan Toms River East mendapat kemenangan dan memukul larian penuh tiga larian, menang melawan pasukan Hillsdale 8-4.

Kemenangan itu melayakkan pasukan Toms Rivers ke pusingan daerah SDLM yang bermula pada Ahad, 8hb Ogos, serentak dengan hari istiadat penutupan Tokyo 2020 dan sehari selepas kekalahan bersejarah pasukan Amerika Syarikat kepada Jepun di perlawanan pingat emas besbol di Yokohama. Todd dan seluruh pasukan besbol kebangsaan memenangi pingat perak, pingat tertinggi negara itu dalam besbol di Sukan Olimpik setelah 13 tahun.

Toms River berpeluang memenangi kejuaraan daerah Atlantik Tengah pada Sabtu, 14 Ogos, sekaligus melayakkan pasukan ke siri perlawanan kejuaraan kebangsaan SDLM yang bermula dalam masa 11 hari selepas itu. Carson Frazier, anak saudara Todd Frazier -pemain besbol lagenda Toms River, dan seorang pemimpin yang bekerja keras untuk memperoleh kemenangan setiap kali dia bermain, termasuklah di Sukan Olimpik di mana beliau memenangi pingat perak untuk negaranya. Dengan kemungkinan kejuaraan kebangsaan di hadapannya, anak lelaki yang akan meneruskan warisan keturunan Frazier di bandarnya dan memastikan Toms River terus menjadi sebahagian daripada sebilangan besar bandar di Amerika Syarikat yang telah menyumbang kepada sejarah sukan besbol yang berusia 175 tahun.

Sekarang tumpuan seluruh dunia dalam besbol telah beralih ke edisi SDLM yang pertama selepas setahun terhenti kerana pandemik COVID-19, pasukan dari bandar Toms River pastinya bukan hanya pasukan yang bakal memenangi kejuaraan kebangsaan di Seri Dunia Liga Muda, tetapi selamanya akan menjadi sebahagian daripada sejarah sukan besbol untuk generasi pendukung dan pemain yang akan datang.

Tahun ini adalah tahun Mawas Timur dari bandar Toms River, pasukan Olimpik Tokyo 2020 Todd Frazier dan anak saudaranya, Carson Frazier, sebagai penyanjung kejuaraan kebangsaan Siri Dunia Liga Muda Amerika Syarikat.

MAJULAH, MAWAS TIMUR MUDA BANDAR TOMS RIVER!!!! 

– John

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by MonsterInsights